ETT VÄRLDSSPRÅKUTAN ORD

Kampanjidé för Sveriges Olympiska Kommitté av Isa, Cornelia, Felicia, Anton

TävlingsUPPDRAG
Ta fram en idé avsedd för en digital utomhuskampanj, som engagerar och involverar svenska folket i att känna sig som en del av Sveriges OS-lag, samtidigt som det stärker Sveriges olympiska kommittés varumärke inför OS i Paris 2024.

Insikt
Alla kan förstå en känsla av lycka, ilska och besvikelse, 
utan att använda ett enda ord.​​​​​​​

IDÉ
Vem översätter bäst känslor och beskriver dem utan att använda ett enda ord? Jo, de som har upplevt dem alla. Sveriges olympiska kommitté stöttar svenska idrottare genom eufori, glädje, sorg och enorm besvikelse. De är helt enkelt experter på känslor. I kampanjen besvarar betraktaren den klassiska sportfrågan: ”Hur känns det?”. Svaret översätts till ett svenskt OS-minne i rörlig bild för att skapa en känsla av gemenskap. 

LIVEPUBLICERING
Idén vann första plats i kategorin Students på Digital Creative Competition 2023. Kampanjen är under produktion och kommer att publiceras på Ocean Outdoors digitala skärmar i Stockholm under våren 2024.
“A unique campaign that speaks
the language of emotions”

– DCC 2023 jury​​​​​​​
CASEFILM – IDÉ
DOOH STOCKHOLM
Interaktiva skärmar på Stockholms Central.
Hur kampanjen ser ut i stadsmiljö. I

Juryns Nominering – ETT VÄRLDSSPRÅK UTAN ORD


Vem översätter bäst känslor och beskriver dem utan att använda ett enda ord?
 Jo, de som har upplevt dem alla. SOK stöttar svenska idrottare genom eufori, gläd-
je, sorg och enorm besvikelse. De är helt enkelt experter på känslor.


I kampanjen besvarar betraktaren den klassiska sportfrågan: ”Hur känns det?”. Svaret
översätts tillett svenskt OS-minne i rörlig bild för att skapa en känsla av gemenskap.


På DOOH-skärmar väljer betraktaren sitt känslotillstånd genom att trycka på en emoji. Den
känsla som emojin speglar översätts till ett svenskt os-ögonblick med samma känslotillstånd.


Alla kan förstå en känsla av lycka, ilska och besvikelse, utan att de behöver använda ett enda ord.
Efter klippet visats kommer budskapet från SOK om att de stöttar sina idrottare i alla känslor.


– juryn för DCC 2023